Autopilot (mechanische deel)

Inmiddels heb ik alle onderdelen van de autopilot binnen. Ik ben dus met het mechanische deel van de installatie gestart.

Het is de bedoeling dat de autopilot ook de Windpilot kan aansturen. De autopilot geeft in dat geval de stuursignalen door aan de Windpilot die vervolgens de kracht levert om de helmstok te bewegen. Dat bespaart stroom (in ieder geval in theorie).

Ik heb een steun met variabele lengte bedacht zodat de autopilot gemakkelijk in beide posities (montage op kuipbank = normaal gebruik, montage op hekstoel = aansturen Windpilot) kan worden gebruikt.

 

 

 

 

 

 

4 thoughts on “Autopilot (mechanische deel)”

  1. Mooi werk, ook wij hebben een periode zo gezeild, een Navico autohelm die gekoppeld worden of aan de helmstok of aan een Navik windvaan. Bespaarde stroom en daarnaast kon de Navik de roerbediening doen varende op de motor.

    1. Hallo Johan,
      Goed om te horen dat in jouw situatie daadwerkelijk stroom werd bespaard. Ik verwacht dat mijn bootje erg licht zal sturen. Dan is het verschil in stroomverbruik waarschijnlijk niet zo groot maar alle beetjes helpen.
      Vriendelijke groet,
      Karel

  2. Daarnaast wordt de electronische stuurautomaat aangesloten op de windvaan mechanisch beduidend minder zwaar belast. De ‘bediening’ van de windvaan / het pendulum is vele malen lichter dan die van de directe bediening van de helmstok en het roer.

    1. Klopt! In dat verband heb ik even overwogen om een kleinere drive te kopen en die gewoon permanent op de Windpilot aan te sluiten. Maar ik ben nu toch wel blij met deze krachtpatser.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *